Stage

25 mei 2016 - Vilassar de Mar, Spanje

Hi, ''het is hier fantastisch" voor de gene die dit programma niet kennen, het is een programma dat met Bo van Erven Dorens langs bestemmingen over de hele wereld gaat om te kijken hoe het daar is. En nou ''Het is hier inderdaad fantastisch!''. We hebben een barbecue mee mogen maken met de collega's wat erg gezellig was. Ook ben ik naar een marokkaanse bruiloft geweest van een van mijn collega's. Wat echt een hele ervaring is het is heel wat anders dan die van ons. Maar ik heb het meegemaakt en dat was wel leuk.Het weer begint ook iets wat beter te worden. Wat natuurlijk echt heel vervelend is.  

We zijn hier nu al een tijdje en de leerdoelen die ik zou willen leren zijn wel duidelijker geworden. De leerdoelen die ik wil leren zijn, en onder tussen weet,  het logistieke proces van dit bedrijf, de werkstijl die ze hier hebben en wat ik nou kan leren uit deze buitenlandstage. Het logistieke proces van Plantes Bada is eigenlijk heel simpel. Het bedrijf is een tuincentrum/bloemengroothandel en een bedrijf dat producten voor het tuincentrum/bloemengroothandel zelf ook maakt. Over het tuincentrum/bloemengroothandel kan ik niet heel veel vertellen maar ik kan wel vertellen wat daar allemaal gebeurd. Het bedrijf is in drie delen opgedeeld, één deel is het tuincentrum gedeelte waar bloemisten, bloemen en planten kunnen kopen. Het tweede gedeelte is het gedeelte waar ze het logistieke programma hebben, daar bedoel ik mee de karren die klaar zijn gemaakt, weg kunnen naar de vrachtwagens en worden bevestigd van een sticker waar de informatie van de kar op staan. Het derde gedeelte is het gedeelte waar wij altijd aan het werk zijn. Daar moeten wij boeketten maken en andere arrangementen die ze willen in het tuincentrum. Om een voorbeeld te noemen, een vaas met een visje er in en een mooie plant. 

De werkstijl die ze hier hebben is totaal anders dan die van ons. Ze werken zoals de meeste mensen al weten op een veel lager tempo dan dat wij doen in Nederland, en wat vandaag niet af is komt morgen wel. Wat wel weer lekker is dat ze hier een grotere pauze hebben waarin je dus wat warms kan eten. Net als vroeger bij ons in Nederland. Daar kunnen wij wel aan wennen.

Het gene wat ik denk dat ik van deze stage kan leren is ten eerste, zelfstandigheid, dat is wel echt een punt waar je wel op het begin even aan moest wennen. Geen moeder die voor je kookt, de was doet en opruimt. Maar na mate de tijd dat je hier bent wen je daar ook wel aan en doen we de was en ruimen we alles op en kunnen we misschien wel een restaurant openen zo goede chef koks zijn wij. Ook is het goed voor je ontwikkeling dat je weet hoe het er in een ander land aan toe gaat. Daar wil ik mee zeggen, je ziet dat ons systeem in Nederland toch op sommige punten veel beter is dan hier in Spanje. Het wegenstelsel is hier nou niet al te goed. Wat hier ook veel meer is dan bij ons is armoede. Er is hier gewoon eigenlijk niet veel werk. 

Ik ben wel echt blij dat ik hier aan mee kan doen. En dat onze school dit überhaupt heeft. Het is een top ervaring en we gaan de laatste weken er nog wat moois van maken. 

Groetjes uit het heerlijke Spanje,

2 Reacties

  1. Frans:
    26 mei 2016
    Hoi Thomas, leuk dat het zo goed gaat. Nog veel plezier daar en hier is het weer ook prima!
  2. Nicolle Drost:
    26 mei 2016
    Ha Thomas, mooie verhalen, mooie belevenissen, mooie tijd!
    Goed om te lezen.
    Geniet ervan, doe alle ervaringen op en werk een beetje je achterstanden van school weg.
    Zo klopt straks alles!
    Groet
    Nicolle